http://www.f650gs.crossroadz.com.au schreibt dazu folgendes:
The brake is prone to overheating and brake fade in difficult terrain. After inspection of brake fluid and components brake professionals advised it is a result of the combination of low fluid volume and attachment of the steel brake hose to the rear of the engine.
The standard fluid line is very difficult to work on and remove due to the location and mounting of the junction between the rubber and steel brake lines behind the engine.
The solution is a larger reservoir coupled with a single piece braided stainless steel brake line between the caliper and the master cylinder. With this modification the fluid stays clear and brake fade is eliminated. A single piece line needs to be between 1.0 and 1.1 metres in length without the fittings, any excess in length loops up in front of the fuel tank.
So wie macgyver bei der Ur-F das heisse Abgasrohr möglicherweise für problematisch hält, meint f650gs.crossroadz.com.au, dass die hintere Bremsleitung zu nahe am Motor ist und so die Bremsflüssigkeit bereits "vorgeheizt" wird. Sein Vorschlag, die ganzen Hinterrad-Bremsleitungen und -schläuche durch Stahlflexschlauch (der dann wohl etwas weiter weg vom Motor verlegt werden sollte) zu ersetzen ist leider aufgrund der Rechtslage in Deutschland und der Schweiz nicht so einfach umzusetzen. Ob ein grösseres Reservoir etwas bringt, weiss ich nicht. Das würde voraussetzen, dass Bremsflüssigkeit Wärme sehr gut leiten würde. Ich hatte selbst noch nie Fading bei der Hinterrradbremse, ich versuche, die Hinterradbremse v.a. zur Stabilisierung kurz einzusetzen und immer wieder zur Kühlung freizugeben. Wenn ich einmal sowieso die Bremsflüssigkeit ablassen muss, werde ich zur Sicherheit ein grösseres Reservoir installieren.